Betalingen kunnen op verschillende manieren in Sirvoy worden geregistreerd, zoals hieronder beschreven.

Betalingen opnemen in een boeking

Een betaling op een boeking is vergelijkbaar met het schrijven van een post-it met de tekst “deze gast heeft al $ 100 betaald”. Het kwalificeert niet als een fiscaal document voor belastingdoeleinden, het is slechts een notitie voor uw geheugen. U kunt eenvoudig betalingen toevoegen en verwijderen in boekingen.

Betalingen kunnen ook automatisch worden geregistreerd als u een betalingsoplossing gebruikt waarbij gasten online betalen, tijdens het boeken of later. Dergelijke betalingen worden vaak lang voor de aankomstdatum ontvangen. Boekhoudkundig kunnen deze vooruitbetalingen worden beschouwd als deposito’s of garanties.

Een betaling kan losgekoppeld worden van de boeking, maar zal wel in de betalingslijst verschijnen. Als een betaling echter onjuist is, kan deze worden geannuleerd (of geannuleerd), wat betekent dat het bedrag op nul wordt gezet. Voor traceerbaarheid kunnen betalingen niet volledig worden verwijderd.

Een factuur of ontvangstbewijs maken

Met behulp van de facturatie functie in Sirvoy kunt u facturen en/of bonnen aanmaken. Deze documenten zijn gemaakt voor belastingdoeleinden en geven uw werkelijke verkopen weer. Het verschil tussen een factuur en een kassabon is dat de factuur op een later tijdstip kan worden betaald, terwijl de kassabon als direct betaald wordt beschouwd.

Als u de factureringsfunctie gebruikt, hoeft u geen betalingen in boekingen te registreren. In plaats daarvan kunnen betalingen worden geregistreerd voor uitgegeven facturen en ontvangstbewijzen. Als er echter een factuur wordt gemaakt op basis van een boeking waarvoor al een betaling is geregistreerd, kan die vooruitbetaling worden overgedragen naar de factuur en worden gebruikt als een “betaalmethode”. Het verschuldigde saldo zal dienovereenkomstig worden aangepast op de factuur.