Blijf gezond, blijf veilig en blijf innovatief!

Ik denk dat we gerust kunnen zeggen dat niemand de totale sluiting van de wereldeconomie had kunnen voorspellen. De littekens zullen lang zichtbaar blijven. Het is voor iedereen duidelijk dat, vooral voor degenen onder ons in de horeca, er niet alleen verlies van inkomsten is, maar ook van onze emotionele gezondheid. Deze ervaring is voor iedereen anders geweest. Maar in plaats van ons te concentreren op wat we hebben verloren, is het tijd om de toekomst te verkennen – hoe doorzettingsvermogen en veerkracht ons er doorheen zullen helpen. We kunnen onszelf toestaan creatief en onconventioneel te denken om onze weg door deze crisis te banen. Het is misschien frustrerend om mensen te horen vertellen dat we ons moeten concentreren op groei en kansen als we het gevoel hebben dat draaien moeilijk is, maar diezelfde ondernemerskwaliteiten die ons ertoe hebben gebracht onze bedrijven te runnen, zijn nog steeds nodig! Het geloof, de positiviteit en vastberadenheid, de passie en inspiratie achter uw visie, en het vermogen om mensen met u mee te nemen, het oplossen van problemen en de drive – al deze persoonlijkheidskenmerken samen met de authenticiteit van uw bedrijf zullen ervoor zorgen dat u in staat bent de weg te effenen in deze onzekere tijd.

Wat voor veel ondernemers het meest uitdagend was, was de onzekerheid van dit jaar. Hoe kunnen we gedijen onder deze omstandigheden? Ik woonde onlangs een keynote-toespraak bij die werd gegeven door dr. Anita Sands, die jarenlang de anatomie van goed presterende teams heeft bestudeerd – hoe ze presteren onder druk en de verwachtingen overtreffen.

Ze heeft het netjes opgesplitst in het ABCD-model:

  • Bewustwording (Awareness)
  • Erbij horen (Belonging)
  • Nieuwsgierigheid (Curiosity)
  • Motivatie (Drive)

A: Bewustwording omvat zowel zelfbewustzijn als situatiebewustzijn. Een crisis brengt ongelijkheden aan het licht. Vraag jezelf af, hoe heeft deze crisis mij gevonden? Wat verbreedt mij? Wat put mij uit? Wat is mijn emmer met authentieke rijkdom om uit te putten? We kunnen nadenken over wat naar voren willen brengen. Door naar onszelf te kijken, kunnen we zien hoe we willen reageren, in plaats van hoe we reageren. Situationeel weten we dat er verschillende eisen aan ons worden gesteld. We begrijpen ook dat we eerst ons eigen zuurstofmasker moeten opzetten.

Nieuwsgierigheid is een superkracht … het maakt veerkracht mogelijk omdat het ons in staat stelt te denken aan alles wat er te winnen valt in plaats van wat we kunnen verliezen.

B: Een crisis brengt prioriteiten aan het licht. Als je niet het gevoel hebt ergens bij te horen, drijf je weg. Voor onze medewerkers stellen ze zich misschien wel de existentiële vraag “wat houdt mij hier?”. We moeten een gevoel van acceptatie opbouwen – niet alleen deel uitmaken van het team – en een niveau van vertrouwen in de organisatie opbouwen, zodat alle medewerkers zich gewaardeerd voelen. Functioneel toebehoren kan worden omschreven als weten waarom jullie allemaal bij elkaar horen. Het hebben van een zo duidelijk mogelijk doel en een gedeeld referentiekader. Het is brandstof voor de gezamenlijke benzinetank. U hebt erbij horen mogelijk gemaakt wanneer uw werknemers zich nergens anders kunnen voorstellen.

C: Nieuwsgierigheid is een superkracht! Het is een van de twee dingen die ons uit de vecht- of bevriezingsmodus kunnen halen. Nieuwsgierigheid stelt ons in staat om het risico te vermijden dat we overweldigd worden door angst of verdriet. Het heroriënteert uw relatie met verandering. We kunnen vragen “wat voor dingen heb ik kunnen doen die ik anders niet had gedaan?”. Nieuwsgierigheid is een superkracht … het maakt veerkracht mogelijk omdat het ons in staat stelt te denken aan alles wat er te winnen valt in plaats van wat we kunnen verliezen.

D: Goed presterende teams zijn niet verontschuldigend over bepaalde dingen – de behoefte aan rust is daar een van. Het belang van rust, herstel en respijt betekent dat u meedogenloos moet zijn in hoe efficiënt u tijd en middelen toewijst. We moeten allemaal veel bewuster zijn in hoe we tijd doorbrengen en waarom. Als de energie al laag is, willen we niet iedereen erbij betrekken als dat niet nodig is. We laten onze teams herstellen en doen wat nodig is om weer evenwicht te vinden. We erkennen wat mensen hebben meegemaakt en vragen wat ze nodig hebben om bij te vullen. Heroriënteer ze vervolgens en bied ondersteuning, opzettelijk opnieuw ingeschakeld terwijl we op weg zijn naar het nieuwe jaar.

De Spaanse griep veroorzaakte veel verwoesting in de periode 1918-1921. Maar de jaren twintig bleken het meest innovatieve tijdperk in de moderne geschiedenis te zijn. Wanneer mensen met een reële dreiging worden geconfronteerd, reageren we met een ongelooflijke ondernemerskracht. We hebben dit jaar ongetwijfeld allemaal veel over ons bedrijf geleerd. Ik heb met grotere hoteleigenaren gesproken die zijn vertakt en begonnen met het aanbieden van “thuis diner kits” en zo een geheel nieuwe inkomstenstroom voor het bedrijf hebben gecreëerd. Hoteleigenaren die hebben besloten de afstand van 2 meter tussen de tafels in hun restaurant aan te houden, omdat ze denken dat dit een betere eetervaring oplevert. Hotels die wijzigingen hebben aangebracht in hun niet-residentiële dienstverlening omdat ze zich realiseren dat er geen winst is in kommen soep of kopjes thee. Hotels die hebben besloten om geen overnachtingen voor minder dan 2 nachten aan te bieden omdat ze denken dat het hun Winst en Verlies eenvoudiger maakt en omdat het gasten de kans geeft echt van hun verblijf te genieten. Het heeft ook een aantal hoteliers de kans gegeven zich af te vragen “hoe worden we een beter bedrijf?”. Er is gelegenheid geweest voor bijscholing en training die daarvoor misschien altijd geen prioriteit hadden. Het lijdt geen twijfel dat aan deze situatie een einde zal komen, dus laten we besluiten om de veranderingen door te voeren die ons bekend maken als een geweldig bedrijf en om het met hoop en optimisme te leiden.