Hoe kies je de juiste boekingskanalen voor je bedrijf?

27 februari 2020 05:33 CET

We weten zeker dat de meeste hoteliers die hun inkomsten willen verhogen het erover eens zouden zijn dat boekingskanalen een geweldige manier zijn dit te realiseren. Maar de meest voor de hand liggende boekingskanalen zijn niet altijd de beste optie voor jouw locatie of markt. Of je nu een hotel, hostel of B&B runt, je moet datgene vinden dat het beste bij jouw bedrijf past.

Jouw keuze van kanalen kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf, zowel ten goede als ten slechte. Met dit in gedachten hebben we een aantal tips samengesteld om je te helpen juiste keuzes te maken.

Weten wie je gasten zijn zal je helpen om de voordelen van de kanalen te maximaliseren…

Wat zijn mijn opties?

Run je een groot hotel dat ontworpen is voor internationale en zakenreizigers, of een klein maar gezellig bed & breakfast dat bij uitstek geschikt is voor een weekendje weg en gericht is op de lokale bevolking? Weten wie je gasten zijn zal je helpen om de voordelen van de kanalen te maximaliseren en te zorgen dat je geen geld weggooit doordat je probeert de verkeerde klant aan te trekken.

In Europa zijn de meest populaire boekingskanalen Booking.com, Expedia (ook voor Noord-Amerika) en HRS* terwijl in Azië de meest bekende kanalen Agoda, Ctrip en makemytrip.com zijn.

Bekijk de onderstaande grafiek met populaire toeristische bestemmingen samen met hun beste boekingskanalen.

Over PPC (Pay-per-click)

Voor de bovengenoemde OTA’s betaalt u per boeking, wat betekent dat ze een commissietoeslag voor elke boeking maken. Maar voor andere kanalen is er ook de optie van PPC (pay-per-click).

Een zo‘n kanaal is TripAdvisor’s TripConnect, een pay-per-click advertentiemogelijkheid waarbij gasten wanneer ze op je hotel klikken worden doorgestuurd van TripAdvisor naar de boekingspagina van je hotel. Elke maand betaal je voor het aantal clicks van de vorige maand: de kosten variëren afhankelijk van het bod.

Een ander PPC-voorbeeld is dat van Google Hotel Ads. Dit kanaal biedt zowel PPB (pay-per-booking) als PPC, zodat je kunt kiezen uit beide opties en een bod kunt uitbrengen om je aanbieding te laten zien. Dit zorgt ervoor dat je hotel zichtbaar is in een Google-zoekopdracht. Wie dan wie klikt op je  hotel zal vervolgens worden doorgestuurd naar de adverteerders pagina om rechtstreeks te boeken. Meer over hun vereisten lees je hier.

Wat voor soort bedrijf heb je?

Natuurlijk, je kunt gewoon je bedrijf toevoegen op de kanalen, maar het is goed om te weten dat sommige van hen gericht zijn op meer branchespecifieke accommodaties. Booking.com, Expedia en Hotels.com staan allemaal bekend om hotels, maar ze hebben ook andere soorten accommodaties zoals hostels, vakantiewoningen, chalets en campings. Als gast is er de mogelijkheid om de gewenste accommodatiesoort te selecteren nadat je naar je locatie hebt gezocht.

Bijvoorbeeld, wanneer u zoekt naar “Costa Rica” op Booking.com, zal het meestal hotels weergeven omdat ze ongeveer 1300 hotels hebben in dat gebied, maar een gebruiker kan profiteren van de filters aan de linkerkant die de zoekresultaten zal verkleinen op basis van verschillende eigenschappen.

Daar tegenover staan kanalen zoals Hostelworld.com die, zoals de naam al doet vermoeden alleen hostels hebben. Mensen die op zoek zijn naar een slaapplek met de hulp van deze OTA zijn zeker op zoek naar een specifieke vorm van accommodatie.

Als je je appartement, B&B of gewoon een eenpersoonskamer wilt verhuren, zou Airbnb een geweldige keuze zijn. Zij zijn veelal gericht op kleinere locaties die over het algemeen particulier bezit zijn.

Voor welke kanalen moet ik gaan?

Zoals we hebben gezien zijn er heel veel opties waardoor het moeilijk kan zijn te zeggen welke boekingskanalen voor jou het beste werken. Dus het beste om te doen is zo veel mogelijk relevante kanalen te selecteren en dan te kijken welke het meeste opleveren. Klinkt dat duur, tijdrovend en saai? Maak je geen zorgen, wij zijn er om te helpen! Omdat Sirvoy een geïntegreerde channel manager heeft, heb je toegang tot alle boekingskanalen op hetzelfde moment, direct of met de hulp van een derde partij. En in plaats van deze handmatig te moeten checken, worden ze allemaal op dezelfde plaats opgehaald. Door middel van een twee-weg integratie worden je boekingen up-to-date gehouden, ongeacht waar de boeking vandaan komt en worden alle andere kanalen gewaarschuwt wanneer een kamer is geboekt en daardoor niet meer beschikbaar is. Start je gratis proefperiode hier om al deze geweldige voordelen uit te proberen.

*Sirvoy heeft geen directe verbinding met HRS tot eind 2020, maar in de tussentijd kun je verbinding met ze maken via Siteminder en MyAllocator.