Hoe u de juiste channel manager voor uw bedrijf kiest

07 mei 2018 17:15 CEST

Eerder hebben we gekeken naar een aantal functies die voor elke hotelier van onschatbare waarde zou zijn in een modern Property Management System (PMS). Nu gaan we een kijken naar Channel Managers – wat ze zijn en hoe ze worden ingevoerd in een PMS om een geïntegreerde alles-in-één-oplossing voor hotelinventaris te bieden.

Wat is een Channel Manager?

Kanalen zijn websites waarop uw gasten online kunnen boeken. Dit kan via uw eigen website zijn of via een van de vele OTA’s (online reisbureaus) die er zijn. Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van OTA’s zoals Booking.com, Expedia en Airbnb.com, maar waarschijnlijk niet van Ctrip, het populairste reisplatform van China, of makemytrip.com die enorm populair zijn in India.

Sommige kanaalmanagers bieden ook verbindingen met een GDS of Global Distribution System. Hier worden gegevens verzameld door een gecentraliseerd reserveringssysteem zoals Apollo, Amadeus, Galileo, Pegasus, Sabre of Worldspan. Het is een systeem met één toegang dat is ontworpen om reisagenten toegang te geven tot reisinformatie van hotels, luchtvaartmaatschappijen, huurauto’s enz.

Waarom heb ik er een nodig?

Zelfs als je maar op één kanaal bent aangesloten, zou het veel tijd kosten om boekingen die je via kanalen hebt ontvangen handmatig over te zetten naar je PMS. Vanwege de tijd die het kost om uw boekingen handmatig te synchroniseren, verhoogt dit ook het risico op dubbele boekingen. Dit is waar een Channel Manager om de hoek komt kijken. Zodra het is ingesteld, worden boekingen automatisch en vrijwel onmiddellijk naar alle kanalen verstuurd, wat u tijd, geld en problemen bespaart. We hebben de voordelen hieronder samengevat:

  • Voorkomen van dubbele boekingen. Elke property manager in het bedrijf kent de frustratie en chaos die ontstaat wanneer dit gebeurt. Een Channel Manager ontvangt de boeking en communiceert met andere kanalen dat de unit niet meer beschikbaar is, waardoor het risico op dubbele boekingen wordt geminimaliseerd.
  • Handmatige updates zijn een enorme aanslag op dat ene kostbare goed; tijd. Een Channel Manager automatiseert het proces, waardoor je tijd hebt voor andere werkzaamheden.
  • Maak verbinding met meerdere kanalen. Zoals eerder vermeld, zijn er letterlijk honderden kanalen. Een channel manager stelt een hotelier in staat verbinding te maken met een wereldwijd publiek.
  • Hogere omzet U zult een exponentiële toename van het aantal boekingen opmerken, aangezien tarieven en beschikbaarheid op veel platforms tegelijkertijd kunnen worden beheerd.
  • Zichtbaarheid. Reizigers zullen wel een dozijn boekingssites bezoeken voordat ze hun definitieve keuze maken, dus als door op meer kanalen verschijnen, kan dit de zichtbaarheid vergroten en een blijvende indruk achterlaten. Bovendien, als een potentiële gast het leuk vindt wat ze op de kanalen zien, zullen ze vaak de eigen website van een hotel bezoeken, waardoor de mogelijkheid van directe boekingen toeneemt. Lees hierover meer in onze blog; laat je bedrijf groeien met het Billboard-effect.
  • Gebruiksgemak. Een PMS met ingebouwde Channel Manager maximaliseert de efficiëntie door processen zo te organiseren dat ze weinig tot geen handwerk vragen. 

… Zodra het is ingesteld, worden boekingen automatisch en vrijwel onmiddellijk naar alle kanalen verstuurd, wat u tijd, geld en problemen bespaart.

Naar welke functionaliteit moet ik op zoek?

Kosten

Deze ligt voor de hand, maar het is een heel belangrijke. U moet er zeker van zijn dat uw uiteindelijke keuze past bij uw budget. Zorg ervoor dat de opgegeven prijs de verbindingen bevat met de kanalen waarin je geïnteresseerd bent. Sommige channelmanagers bieden slechts enkele aansluitingen aan voor een bepaalde prijs. Anderen rekenen weinig tot geen maandelijkse kosten, maar rekenen in plaats daarvan op commissie gebaseerde kosten, dus beslis vooraf wat het beste bij uw budget past. Op commissiebasis is vaak veel duurder dan het betalen van een maandelijks bedrag.

PMS-integratie

Als u een Property Management Systeem gebruikt, zorg er dan voor dat uw Channel Manager volledige integratie biedt met uw PMS, zodat u er zeker van kunt zijn dat het boekingsproces volledig geautomatiseerd en gestroomlijnd is. Bij voorkeur worden de PMS en Channel Manager die u gebruikt door hetzelfde bedrijf ontwikkeld, zodat de integratie actueel en volledig ondersteund blijft. Het betekent ook dat u via dezelfde interface toegang hebt tot beide services.

Betaalmethodes

Onderzoek de gebruikte betaaloplossingen en hoe ze klantinformatie beheren. In een vorig artikel bespraken we de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) en hoe dit bedrijven wereldwijd zal beïnvloeden wanneer het deze maand (mei 2018) van kracht wordt. Alle derde partijen hebben toegang tot gevoelige informatie en deze nieuwe regelgeving vereist dat u kennis heeft van de processen die zij gebruiken om uw gastengegevens te beheren.

Kanaalintegraties

Vragen die u aan uw Channel Manager kunt stellen: Welke kanalen zijn beschikbaar via de Channel Manager en hoe goed zijn ze geïntegreerd? Is het kanaal verbonden via een XML- of iCal-integratie (XML is betrouwbaarder)? Is het verbonden met de nieuwste API van het kanaal? Kanalen blijven de manier waarop ze verbinding maken met channelmanagers verbeteren, dus het is de moeite waard om deze vragen te stellen om zeker te weten dat zij ook van hun kant de verbindingen met de kanalen blijven verbeteren.

Gebruiksgemak.

Zorg ervoor dat de interface gebruiksvriendelijk is en het u en uw team een systeem biedt dat door iedereen kan worden gebruikt, ongeacht hoeveel computerkennis ze hebben. Kan de Channel Manager volledig worden beheerd vanuit het PMS dat u heeft gekozen? Als dat zo is, zal de leercurve voor alle betrokkenen een stuk gemakkelijker zijn.

Ondersteuning en training

Zorg ervoor dat uw provider uitgebreide ondersteuning biedt, bij voorkeur 24/7. Vraag of ondersteuning gratis is en zo niet, welke kosten eraan verbonden zijn. Ontdek welke trainingen beschikbaar zijn. Hebben ze bijvoorbeeld instructievideo’s, in-house training of misschien een externe link? Beslis van begin af aan welke methode het meest praktisch en kostenefficiënt is voor uw bedrijf.

Als u meer wilt weten over Sirvoy’s PMS en de ingebouwde Channel Management-oplossing, neem dan gerust contact op met ons ondersteuningsteam of probeer onze gratis proefversie om te zien hoe ons systeem uw bedrijf ten goede kan komen!

Hoe u in 2018 een hotelbeheersysteem (PMS) kiest