Wat is de „Ask for a replacement guest“ functie?
Volgens Booking.com is dit hoe de functie werkt: “Wanneer uw gast annuleert, houden we de kamer vast en promoten we deze bij andere gasten … Als we binnen 24 uur geen vervangende gast kunnen vinden, annuleren we de reservering en geven we de kamer vrij.”
Waarom kunnen deze beide functies overboekingen veroorzaken?
Booking.com stuurt ons geen annulering wanneer dit gebeurt, maar alleen wanneer ze een vervangende gast gevonden hebben. Dit betekend dat in Sirvoy de kamer is aangemerkt als „niet beschikbaar“ terwijl Booking.com zoek naar een vervanger. Wanneer Booking.com vervanging vind zullen ze de annulering en de nieuwe (vervangende) boeking in dezelfde update sturen. Maar omdat de kamer zogenaamd niet beschikbaar was tot dit moment zal de vervangende boeking als overboeking verschijnen.
Wat kun je doen?
In de meeste gevallen kun je de vrijgekomen kamer van de originele boeking toevoegen aan de vervangende boeking en de overboeking markeren als opgelost. Het is belangrijk dit zo snel mogelijk te doen om werkelijke overboekingen te voorkomen.
Je kunt deze functie ook uitschakelen in je Booking.com account. Dit heeft als nadeel dat Booking.com geen vervangende gast zoekt. Maar het heeft als voordeel dat de kamer beschikbaar gesteld wordt op de andere channels gelijk na de annulering.