Er is een verschil tussen een kamertype en een kamerprijs. Een kamertype vertegenwoordigt een fysieke ruimte. Een tarief vertegenwoordigt een bepaald type prijs voor die kamer. Bijvoorbeeld, een „tweepersoonskamer” (het kamertype) kan worden verkocht voor $50 (tarief A), maar het kan ook worden verkocht voor $75 (tarief B).

Zorg ervoor dat de verschillende aanbiedingen van dezelfde fysieke kamer zijn ingesteld als „tarieven (Rates)” in het boekingskanaal, niet als verschillende kamertypes. Anders denkt het kanaal dat je meer kamers hebt dan dat er in werkelijkheid zijn, wat kan leiden tot overboekingen.

Bijvoorbeeld: Stel dat u slechts één fysieke kamer in uw hotel heeft, maar u wilt het aanbieden als een eenpersoonskamer en als een tweepersoonskamer. Als je het (verkeerd) instelt als twee kamertypes in het kanaal, zal het kanaal geloven dat je eigenlijk 2 fysieke ruimtes hebt. Dit kan resulteren in een overboeking als een gast beide kamers tegelijkertijd boekt.

Om dit te voorkomen moet je tarieven (Rates) registreren in plaats van kamertypes.