Ontrafel Google Ads zodat je meer boekingen ontvangt

19 december 2021 14:44 CET

Laten we, voordat u tijd, energie en geld besteedt aan online adverteren, eens kijken naar Google Ads en de bijbehorende marketingservices vanuit het perspectief van de hotelier.

In dit artikel bespreken we de verschillen tussen:

• Google Ads

• Google Hotel Ads

• Google’s “gratis boekingslinks”

Om als bedrijf deel te nemen aan Google, moet u eerst een bedrijfsprofielaccount openen. Zie het als het startpunt om uw online bedrijf te beheren met Google, inclusief Zoeken en Maps. Dit helpt klanten uw bedrijf te vinden en vertelt hen uw verhaal. U kunt ook uw bedrijfsinformatie verifiëren en bewerken en klantbeoordelingen beheren.

Omdat het een vrij breed overzicht is, kunt u gerust op de links klikken om een meer diepgaande blik te werpen op elk product.

Wat is Google Ads?

Google Ads is een online advertentieplatform waarop u biedingen doet om korte advertenties aan uw potentiële klanten te tonen. Het kan advertenties plaatsen in de resultaten van zoekmachines zoals Google Zoeken en in mobiele apps, maar ook in andere Google-services. Diensten worden aangeboden met behulp van een pay-per-click (PPC) prijsmodel.

Zo ziet het eruit in de zoekresultaten:

image

Hoeveel kost het?

Een Google Ads-veiling draait om zoekwoorden waarvan u denkt dat uw klanten die het meest zullen gebruiken bij het zoeken naar een product. Als u bijvoorbeeld een klein familie- en huisdiervriendelijk hotel heb, in de buurt van een pretpark, kunnen de door u gekozen zoekwoorden zijn; hotel, familiehotel, huisdiervriendelijk hotel, hotelpretpark enz…

Vervolgens is het aan u om te ‘bieden’, waarmee u aangeeft hoeveel u bereid bent te betalen voor een Google-gebruiker die op uw advertentie klikt.

Dit bod, in combinatie met een kwaliteitsscore die door Google wordt toegekend op basis van de kwaliteit van uw voorgestelde advertentie, bepaalt welke Google-advertenties worden weergegeven op de pagina met zoekresultaten voor zoekmachines (SERP). Wanneer een gebruiker op uw advertentie klikt, betaalt u bepaalde kosten (de kosten per klik of CPC), die worden berekend op basis van uw kwaliteitsscore en andere factoren.

Voordelen:

• Gemakkelijk te gebruiken – het is mogelijk om binnen enkele minuten een campagne te maken.

• Het heeft een breed publiek en miljoenen gebruikers.

• Kan tekstadvertenties weergeven.

• Kan commerciële campagnes uitvoeren via YouTube en ernaar verwijzen.

Nadelen:

• Het kan enige tijd duren om zichzelf te optimaliseren – afhankelijk van de hoeveelheid webverkeer en campagne-instellingen.

• Aangezien de CTR (click-through-rate of klikfrequentie) en de kwaliteit van de bestemmingspagina (laadtijd, mobielvriendelijk, enz.) invloed hebben op de kwaliteitsscore, moet u ervoor zorgen dat u een hoge kwaliteit landingspagina heeft.

• De kosten zijn afhankelijk van de gekozen zoekwoorden en de algehele prestaties van de campagne, maar zijn over het algemeen hoger dan voor Facebook-advertenties.

Zoals Google zelf stelt: “het runnen van een Google Ads-campagne is niet bevorderlijk voor uw SEO-ranglijst, ondanks enkele mythes en beweringen.” Daarom moet je een goede Search Engine Optimization (SEO)-strategie hebben om voorop te blijven lopen.

Is het iets voor mij?

Ja, als je direct wilt boeken en geen commissies wilt betalen, dan is dit een goede optie. Het belangrijkste doel van Google Ads is dat uw hotel boven alle andere OTA’s (online reisbureaus zoals Booking.com, Expedia, etc.) komt, zodat een potentiële klant als eerste op uw link klikt. Het moedigt je ook aan om ervoor te zorgen dat je een goede SEO-strategie en een hoogwaardige bestemmingspagina hebt, die hoe dan ook de basis vormen van je online marketinginitiatief.

Wat is Google Hotel Ads?

Met Google Hotel Ads kun je gasten rechtstreeks laten boeken via de eigen website, in plaats van via OTA’s. Google toont jouw prijzen en een link naar je website via Google Search, Google Maps, enz. Deze service is beschikbaar voor alle hotels, maar Google raadt ten zeerste aan om samen te werken met een geautoriseerde integratieprovider zoals Sirvoy. Door een deel van de installatie te automatiseren, neemt Sirvoy veel van de complexiteit weg om zo snel aan de slag te kunnen gaan met Google Hotel Ads.

Om deel te nemen aan Hotel Ads, moet u prijzen verzenden via uw Hotel Center-account of het Hotel Center-account van uw integratiepartner. Met deze service kunt u uw hotelprijzen voor hoteladvertenties optimaliseren en beheren (vergelijkbaar met ‘Expedia Partner Central’).

Wanneer een klant bijvoorbeeld bij u in de buurt is en zoekt op ‘Hotels bij mij in de buurt’ in Google Maps, krijgt hij een scherm als dit te zien:

image

Deze potentiële klant ziet uw hotel alleen als u een bedrijfsprofielaccount bij Google heeft.

Een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie op Google is ervoor te zorgen dat je bedrijf een goed bijgewerkt profiel heeft op Google Mijn Bedrijf, met afbeeldingen, beschrijvingen, enz.

Hoeveel kost het?

Dat hangt ervan af … Met hotelcampagnes kunt u bieden wanneer iemand een boeking voltooit of wanneer ze op uw advertentie klikken:

• Commissies (betalen per conversie): U betaalt alleen wanneer een reiziger uw hotel boekt, afhankelijk van het betalingsmodel dat u kiest. Opmerking: Dit betekent dat u voor elke transactie betaalt, of uw klant nu blijft of niet.

• Commissies (betalen per verblijf): U betaalt alleen wanneer een reiziger een verblijf voltooit dat hij via hoteladvertenties heeft geboekt. Alleen beschikbaar voor geselecteerde partners. Opmerking: Als uw klant annuleert, kunt u een terugbetaling krijgen via een “Google-reconciliationreport”.

• Max CPC-bod (vast of percentage): U betaalt wanneer een reiziger op uw advertentie klikt. Voor de CPC-biedstrategieën kunt u uw bod aanpassen op basis van factoren zoals apparaattype, locatie van de reiziger, verblijfsduur en andere factoren.

• Verbeterde CPC: Automatiseert bod-aanpassingen voor een gemaximaliseerde CPC-biedstrategie.

Opmerking: Pay-per-stay is in eerste instantie niet beschikbaar voor nieuwe klanten en wordt alleen op verzoek verleend, afhankelijk van prestatiestatistieken. Het vereist onder andere het bijhouden van conversies. CPA (betalen per conversie), Max CPC en eCPC zijn beschikbaar voor alle klanten.

Voordelen:

• Commissiekosten kunnen lager zijn dan die van een OTA.

• Leidt verkeer rechtstreeks naar de boekingsmodule van uw website.

• U kunt het succes van uw campagnes monitoren en hierop afstemmen.

Nadelen:

• U moet Google-afstemmingsrapporten regelmatig controleren om ervoor te zorgen dat u correct wordt gefactureerd.

Is het iets voor mij?

Als u het eerst eens gewoon wilt proberen dan kan betalen per verblijf uw beste optie zijn. Als uw Google-vergoedingspercentage echter vergelijkbaar is met uw OTA’s (zeg ongeveer 15%), dan biedt het mogelijk geen echte voordelen. Op dat moment is pay-per-conversion de beste keuze.

Wat is Google Free Booking Links?

In maart 2021 introduceerde Google een nieuwe dienst genaamd “Google Free Booking Links“. Deze service toont uw sitenaam of hotelnaam samen met de kamerprijs voor de geselecteerde reisperiode, zodat u reizigers de beste prijs kunt laten zien. Wanneer gebruikers op uw link klikken, worden ze rechtstreeks naar de door u opgegeven landingspagina geleid.

Net zoals Google Hotel Ads, wordt het ten zeerste aanbevolen om deel te nemen via een externe PMS-provider zoals Sirvoy. Als u een hoteleigenaar bent die een reserveringssysteem gebruikt, bent u mogelijk al verbonden met Google via uw provider. Neem contact met hen op en zij kunnen uw boekingslinks voor u instellen.

De gratis boekingslinks geven vergelijkbare informatie weer als betaalde boekingslinks, maar het belangrijkste verschil is eenvoudig: hoteladvertenties zijn betaalde links, gerangschikt volgens de advertentieveiling van Google, terwijl gratis boekingslinks onbetaalde links zijn, gerangschikt op basis van hun waarde voor de gebruiker. Google kan binnen de beschikbare boekingsmodule deze gratis boeking links weergeven naast de Hotel Ads advertenties. Hotelpartners betalen geen kosten voor gratis boeking links en Google ontvangt geen betalingen voor plaatsing of gebruikers interactie bij deze links.

Voordelen:

• Gratis

• Uw hotel kan nu concurreren met andere OTA’s zonder iets uit te geven.

• U kunt het succes volgen en alles beheren in Hotel Center (niet in Google Ads).

Nadelen:

• Mogelijk hebt u nog steeds Google Ads of Google Hotel Ads nodig om op te vallen.

• Mogelijk moet u uw prijzen verlagen om op te vallen.

Is het iets voor mij?

Dit is een nieuw model voor Google omdat ze OTA-achtige diensten willen aanbieden. Aangezien er niet veel nadelen zijn aan dit aanbod, is het misschien de moeite waard om dit te onderzoeken.

Welke moet ik gebruiken?

Dit is het aanbevolen pad om meer bekendheid te krijgen bij Google:

  1. Maak een Google Bedrijfsprofiel aan als je nog geen Google-account hebt. (Gratis)
  2. Stuur prijzen via het Hotel Center Platform via uw directe account of uw integratiepartneraccount. (Gratis)
  3. Activeer Google Free Bookings-links. (Gratis)
  4. Als u hieraan wilt deelnemen, kunt u ook Google Ads gebruiken.

Hoewel het in het begin misschien overweldigend lijkt, zijn we hier om te helpen. Je activeert eenvoudig Free Booking Links en Google Hotel Ads in je Sirvoy-account. Waarom begint u niet met Free Booking Links, en als u eenmaal bekend bent met het concept en er enig succes mee heeft gehad, kunt u de betaalde Google Hotel Ads proberen?

Sirvoy is al enkele jaren een geautoriseerde Google Partner. En nu, na de recente lancering van Google-links voor gratis boekingen, zijn we in een nog betere positie om u te helpen meer bekendheid te krijgen. Als vertrouwde Google-partner kun je contact met ons opnemen als je vragen hebt over het instellen van Google Hotel Ads en Free Bookings Links.