Waarom het tekort aan vaardigheden in de horeca?

17 juli 2021 18:27 CEST

Over de hele wereld opent de horeca eindelijk weer haar deuren, zij het voorzichtig. Nu de beperkingen worden versoepeld en vaccins met succes op internationale schaal worden uitgerold, richten reizigers zich weer op vakanties, of het nu een zomervakantie thuis is of in het buitenland. Dit heeft ertoe geleid dat bedrijven druk bezig zijn met het werven van personeel dat op het hoogtepunt van de pandemie moest worden ontslagen. Alleen al in de VS was er in mei een werkgelegenheidstoename van 292.000 in de sectoren Leisure en Hospitality (ontspanning en horeca). Arbeids Statistieken Bureau.

Nu steeds meer bedrijven heropenen, wordt het echter duidelijk dat er een nieuwe crisis aan het ontstaan is, een waarin de gastvrijheid meer dan de rest in de knel komt. Enorme personeelstekorten en een gebrek aan geschoolde arbeidskrachten zorgen ervoor dat hoteliers moeite hebben om mensen aan te werven. In plaats van een plaatselijk probleem te zijn, wordt dit tekort aan arbeidskrachten over de hele wereld gemeld.

Waarom gebeurt het?

Het is beschreven als de perfecte storm. In een sector die vaak wordt gekenmerkt door lage lonen en lange werkdagen, was de pandemie een kans voor veel horecamedewerkers om zich om te scholen voor een hogere werkzekerheid of om gebruik te maken van overheidsuitkeringen. Het heeft ook veel migrerende werknemers teruggestuurd naar hun thuisland, waardoor het probleem is verergerd. Bestaand personeel heeft meer uren gemaakt om het tekort aan te vullen, wat tot een lage arbeidstevredenheid heeft geleid en tot nog meer banenverlies heeft geleid. Er zijn berichten van werknemers dat de lange uren in combinatie met het dragen van maskers en sociale afstand ook zijn tol eisen.

Een ander probleem lijkt te zijn dat de opkomst van werken op afstand, die tijdens de pandemie is versneld, de millennials aantrekt die de voorkeur geven aan flexibelere werkuren. Dit is dezelfde generatie die gewoonlijk het voorfront en het gezicht van de horeca is. Het is gemakkelijk te zien hoe al deze factoren gecombineerd een domino-effect hebben binnen de industrie.

Het is beschreven als de perfecte storm.

In de horecasector, die al de dupe is van de economische gevolgen, wordt er gepleit voor overheidsstimulansen zoals extra financiering en betere opleidingsprogramma’s om werknemers aan te trekken. In veel gevallen zijn hotels gedwongen de lonen te verhogen en bonussen aan te bieden voor aanmeldingen en verwijzingen.

Wat kan ik doen om het juiste personeel aan te trekken?

Als je een aantal van de problemen ervaart die in het artikel worden genoemd, zijn er enkele dingen die je kunt doen om nieuw talent aan te trekken.

  • Bied onsite en e-learning trainingen en ontwikkelingscursussen aan zodat het personeel zich kan door ontwikkelen. In deze moeilijke tijden gaan medewerkers een onzekere toekomst tegemoet en het is belangrijk dat ze weten dat je bereid bent om in hen te investeren.
  • Vraag of stimuleer verwijzingen van uw medewerkers. Vaak betekent het hebben van een vriend of mentor in het bedrijf dat ze meer kans hebben om langer te blijven en beter te presteren.
  • In veel landen is opgeleid en bekwaam horecapersoneel toegevoegd aan de lijsten met kritische vaardigheden. Het is de moeite waard om bij overheidsinstanties na te gaan of u over deze grotere pool van middelen beschikt om nieuwe medewerkers uit het buitenland aan te trekken.
  • Benader opleidingscentra of hogescholen bij jou in de buurt met vacatures en een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket waarin wordt uitgelegd hoe afgestudeerden hun vaardigheden in jouw bedrijf kunnen ontwikkelen.