De reistrends die het nieuwe normaal definiëren

Net toen het voor de horeca begon te verbeteren, veranderde de veelbesproken en gevreesde Covid-19-golf van theorie in realiteit. Het heeft hoteliers doen huiveren en opnieuw op zoek moeten laten gaan naar nieuwe manieren om open te blijven.

Temidden van de veranderingen en onrust zijn er twee trends die lijken te blijven bestaan. Dit zijn de verhuur van lang verblijf in aparthotels en de workcation-verblijven die worden aangeboden in meer exotische toeristische bestemmingen. Laten we eens nader bekijken hoe hotels hun kamers en eigendommen herbestemmen om een manier te vinden om in deze moeilijke tijden te gedijen.

Hotels voor langer verblijf

Volgens het Highland-rapport hebben long stay apart hotels tot het derde kwartaal van 2020 aanhoudend sterke prestaties geleverd. Ze presteren beter dan de meeste andere categorieën in termen van bezettingsgraad en vertonen geen tekenen van vertraging. Dit is misschien de reden waarom veel hotels zijn begonnen met het aanbieden van arrangementen om gasten te verleiden om langer te blijven. In Palma bijvoorbeeld, heeft 35% van de hotels toegezegd open te blijven tijdens het winterseizoen en hebben ze hun prijzen voor maandelijkse verblijven verlaagd in vergelijking met per nacht tarieven.

Met veel gasten die op zoek zijn naar een pauze van alle sores rond het leven met Covid, zijn sommige hotels begonnen met het aanbieden van langere verblijven aan gasten die op zoek zijn naar een vakantie dichter bij huis. Op andere plaatsen is het voor gasten nu goedkoper om in een luxe hotel te wonen dan in een stadsflat!

De Workcation

Er zijn momenten dat je gewoon alles achter wilt laten, behalve het kantoor en dit is nu makkelijker dan ooit na Covid. Nu werkgevers werknemers aanmoedigen om werk mee naar huis te nemen, maken veel werknemers van de gelegenheid gebruik om werk en vakantie te combineren, waarbij sommigen maanden achtereen in het buitenland verblijven. De TUI Group startte in september met hun eerste workcation-project in de Algarve in Portugal. Faciliteiten in het hotel varieerden van hotelkamers uitgerust met ergonomische bureaus en stoelen tot holistische ontspanningsprogramma’s. Na een geweldige start en geweldige feedback, rollen ze het nu uit in meer hotels en landen binnen hun netwerk.

Er zijn momenten dat je gewoon alles achter wilt laten, behalve het kantoor

TUI is niet de enigen die profiteren van deze beweging; sommige gemeenteraden moedigen het initiatief aan door samen te werken met hotels die vastbesloten zijn om te blijven opereren. In Japan werken lokale overheden samen met bedrijven die hun werknemers actief aanmoedigen om op vakantie te gaan, in sommige gevallen zelfs gedeeltelijk voor hun kosten!

Hoe je dat doet

  • Doe het onderzoek. Kijk of er overheidsstimulansen zijn die u kunnen helpen om aan de slag te gaan en neem aanwijzingen van andere bedrijven die iets soortgelijks in uw regio doen.
  • Gebruik uw PMS om add-ons voor uw boekingsmodule te maken die werknemers zullen aanmoedigen om uw faciliteiten voor hun werk te gebruiken op een dag- of weektarief.
  • Denk na over het gebruik van een punten- of niveausysteem. Hoe meer ze uw diensten gebruiken en hoe langer ze blijven, hoe groter hun korting of meer bonuspunten om ervoor te zorgen dat ze blijven terugkomen.

De honger naar reizen zal niet verdwijnen. De manier waarop hotels hun diensten op de markt brengen en potentiële klanten bereiken, is nu meer dan ooit van cruciaal belang.