Verbinding maken met een channel manager; is het de kosten waard?

Een channel manager is altijd het eerste aanspreekpunt geweest voor hoteliers die een effectieve distributiestrategie voor hun eigendom nodig hadden. Dit handige stukje software zal meestal kamers op meerdere boekingssites vermelden en als kamers worden geboekt, zal de channel manager er voorzorgen dat deze automatisch uit de inventaris worden verwijderd, zodat de receptie dat niet hoeft te doen. Voor een bredere uitleg lees hier ons vorige blog.

Nu de pandemie veel hoteliers ertoe dwingt hun bedrijfskosten te verlagen, zullen velen zich afvragen of een channel manager echt noodzakelijk is en of het mogelijk is om dit niet te gebruiken. Ze kunnen tenslotte duur zijn en een kanaalbeheerder automatiseert alleen een proces dat ieder mens kan doen, toch? Nou ja en nee. Lees verder om erachter te komen.

Heb ik er echt een nodig?

Voor een enkele vermelding zouden velen een channel manager als overdreven beschouwen, maar zelfs dan kunnen er complicaties optreden, tenzij er iemand is die nieuwe reserveringen in de gaten houdt om het risico van overboekingen te vermijden. Zonder channel manager moeten ook kleine bedrijven hun voorraad en tarieven over verschillende platforms verdelen, waardoor ze het risico lopen op een lagere bezettingsgraad. En het draaien op minder dan volledige capaciteit om op korte termijn geld te besparen, zou op de lange termijn als een verkeerde kostenbesparing kunnen worden beschouwd. Maar misschien vraag u zich af: als kanaalmanagers echt een noodzaak zijn, hoe kiest u er dan een?

Doe onderzoek

Veel potentiële kopers haasten zich om een beslissing te nemen zonder er veel over na te denken, en toch is goed onderzoek van cruciaal belang om de juiste keuze te maken. Een vast maandelijks bedrag is bijvoorbeeld meestal kosteneffectiever dan op commissie gebaseerde kosten. Wees methodisch in uw aanpak en neem de tijd Volg de onderstaande stappen:

Wees methodisch in uw aanpak en neem de tijd.

Bepaal wat u nodig heeft om te doen:

Geen twee channel managers zijn gelijk. Hoewel we in grote lijnen hebben besproken waarvoor ze zijn ontworpen, zullen ze vaak in hun aanpak variëren. De duurste kanaalbeheerders hebben bijvoorbeeld een verbinding met een groot aantal kanalen die misschien niet nodig zijn voor een kleiner hotel. Aan de andere kant synchroniseren de goedkopere varianten mogelijk geen agenda’s of tarieven en moet het hotel sommige processen zelf handmatig blijven bijwerken.

Beperk de keuzes:

Maak een korte lijst van alle software waarvan u denkt dat deze goed bij u past. Bekijk deze blog om de features te vergelijken die alle goede channelmanagers standaard zouden moeten hebben.

Bespreek het met uw personeel:

Als u niet degene bent die de software gebruikt, neem dan zeker de tijd om te praten met degenen die dat wel zullen doen. Loop samen met hen door de opties en ontvang hun feedback. De meeste goede systemen bieden een gratis proefperiode, zodat u het kunt proberen voordat u koopt; dit zou een goede gelegenheid kunnen zijn om het systeem eerst uit te testen en ervoor te zorgen dat het integreert met andere software, zoals uw Property Management System (PMS).

Praat met de leverancier:

Voordat u zich aanmeldt, is het altijd een goed idee om een afspraak te maken met de softwareleverancier. Praat over eventuele vragen of opmerkingen die u heeft en controleer altijd of ze aanmeldingsaanbiedingen of kortingen voor nieuwe klanten hebben. Het implementeren van nieuwe software en het installeren moet zo soepel mogelijk verlopen, dus zorg ervoor dat u precies weet hoe lang het duurt voordat het installeren en aan boord is.

Lees hier meer over Sirvoy‘s Property Management Systeem met de geïntegreerde channel manager.