Leven na de Lockdown; Hoe hotels zich voorbereiden op het heropenen na Covid

Nu veel landen datums hebben vrijgegeven waarop hotels hun deuren kunnen heropenen voor het publiek, haasten hoteliers zich om de nodige wijzigingen en verbeteringen aan te brengen in hun accommodatie in overeenstemming met de huidige aanbevelingen. We hebben besloten enkele van deze richtlijnen nader te bekijken om te zien hoe verschillende landen zich voorbereiden om hun hotels en toeristen veilig te houden. 

In de VS is veel nadruk gelegd op testen en screenen van zowel werknemers als gasten. In één document van US Travel worden de volgende suggesties gedaan: 

  • Werknemers moeten niet op het werk komen als ze ziek zijn en moeten zichzelf isoleren in het geval dat ze symptomen vertonen.
  • Hotels moeten voldoende signalering en communicatie bieden om symptomen uit te leggen en reizigers aan te moedigen thuis te blijven als ze zich niet goed voelen. 
  • Er moeten een reeks protocollen worden opgesteld overeenkomstig de richtlijnen van het CDC en deze moeten strikt worden nageleefd als een personeelslid of gast positief test. 

De EU heeft een wihitepaper geschreven waarin een reeks gezondheidsprotocollen voor horecagelegenheden worden geschetst. Sommige van hun leidende principes en suggesties concluderen dat:

  • Het personeel moet op de hoogte zijn van de symptomen en geïnformeerd worden over basispreventie- en bestrijdingsmaatregelen.
  • Waar mogelijk moet het personeel taken vanuit huis uitvoeren, maar als dit geen optie is, moeten maatregelen worden overwogen om fysieke contact te verminderen. 
  • Als het gaat om de tenuitvoerlegging van maatregelen die van invloed zijn op de aankomst, het verblijf en het vertrek van een reiziger, moet het advies van de lokale volksgezondheidsautoriteiten worden opgevolgd. 
  • Fysieke afstand moet haalbaar zijn in gemeenschappelijke ruimtes waar het waarschijnlijk is dat gasten zich zullen verzamelen. 
  • Beschermende maatregelen met betrekking tot reiniging en sanitaire voorzieningen moeten worden overwogen en vervolgens worden meegedeeld aan het personeel en de gasten. 

Iedereen wil zich veilig en beschermd voelen zolang deze situatie voortduurt.

Hoe zien deze aanbevelingen eruit als we ze vertalen naar het runnen van een hotel? Ons onderzoek concludeert dat de volgende veranderingen waarschijnlijk gemeengoed zullen worden voor veel horeca aanbieders:

  • Het lijkt erop dat Covid-19 de overgang van contante betalingen naar digitaal zal versnellen. Er wordt verwacht dat betalingen vaak worden afgerond voordat de gast arriveert, maar het is goed dit te ondersteunen met een aantal annuleringsvoorwaarden met het doel de kant te beschermen. 
  • We kunnen ons indenken dat het check-in proces veel meer vereenvoudigd zal worden en in veel hotels zullen portiers en check-in personeel opvallen door hun afwezigheid. Dit wordt vervangen door contactloos inchecken en gespreide inchecktijden om contact met mensen te beperken en extra tijd te hebben om de kamers grondig schoon te maken.  
  • Temperatuurcontroles zullen op veel plaatsen standaard zijn en gratis maskers, handontsmettingsmiddelen en handschoenen zullen hun weg vinden in de openbare ruimte om gasten extra geruststelling te bieden. 
  • Het all-you-can-eat ontbijtbuffet behoort tot het verleden met klanten die de avond ervoor van een menu bestellen en met sommige hotels die de kosten voor het bezorgen op de kamer weghalen; het is waarschijnlijk dat veel gasten ervoor kiezen om op hun kamer te eten. 
  • Waar mogelijk worden activiteiten zoals eten en drinken verplaatst naar terrasgebieden, en kinderclubs worden in plaats daarvan buiten geëxploiteerd. 
  • Het lijkt erop dat veel kuuroorden gesloten zullen blijven voor de duur van de pandemie, hoewel sommige recreatiecentra en sportscholen van het hotel open blijven. Om sociale afstand te houden, moeten gasten mogelijk hun sessies vooraf boeken en zullen er zwemstroken worden geïntroduceerd in zwembaden met gasten die een eenrichtingssysteem volgen. 

Hoewel het geen perfecte oplossingen zijn kunt u er zeker van zijn dat als u ervoor kiest om soortgelijke benaderingen te volgen, dit niet onopgemerkt zal blijven door uw gasten. Iedereen wil zich veilig en beschermd voelen zolang deze situatie voortduurt. Er is nog zeker een lange weg te gaan naar het vergroten van het vertrouwen van de consument en niets kan zo belangrijk zijn als dat.