Hoe de horeca het Coronavirus kan overleven

25 maart 2020 22:29 CET

Elke hotelier ter wereld heeft het over het coronavirus, ook al ervaren ze nog niet de gevolgen van wat wordt aangekondigd als een van de grootste crises van onze tijd. Het is zeker geen storm in een glas water, en bedrijven doen er verstandig aan om hun opties te beschouwen nu er nog tijd is.

De problemen

De maatregelen die worden genomen door regeringen wereldwijd om de verspreiding van het coronavirus te beheersen, zijn enorm. Grenzen worden gesloten, lockdowns ingevoerd en vluchten worden opgeschort of aan de grond gehouden. In sommige gevallen zijn deze beperkingen zo plotseling opgelegd dat vliegtuigen zich in de lucht moesten omdraaien en terugkeren.

Het domino-effect binnen de horeca heeft voor chaos gezorgd. Door reisbeperkingen worden hotels overspoeld met annuleringen, terwijl beperkingen in de bewegingsvrijheid en bedrijfssluitingen betekenen dat zakelijke boekingen een zware klap krijgen. Restaurantreserveringen, vergader- en conferentieruimtes worden het zwaarst getroffen en sommige hotels melden annuleringen tot 80%.

Onderneem actie en plan vooruit

Ja, het is eng, maar raak niet in paniek! Er zijn altijd dingen die u kunt doen om de schade te beperken en uw bedrijf voor te bereiden op de uiteindelijke opleving. We hebben een opsomming gemaakt van enkele voor de handliggende dingen die je kunt doen:

Dit is een goed moment om uw bedrijfskosten nader te beschouwen…

  • Overheidssteun. Ontdek welke financiële steun er in uw regio beschikbaar is. Veel autoriteiten stellen bedrijfsondersteuningsplannen op waarmee u op korte termijn kunt overleven. Dit kan komen in de vorm van leningen, loonsubsidies of belastingverlaging. Veel landen hebben het over het tijdelijk verlagen of schrappen van de toeristenbelasting totdat de sector herstelt.
  • Verzekering. Bekijk uw verzekeringspolis om te zien of u in aanmerking komt voor een zakelijke onderbreking. Dit is meestal geen op zichzelf staande polis, maar is opgenomen als uitbreiding op een alomvattende polis en de dekking kan beperkt zijn tot bepaalde soorten verstoringen. Om een vergoeding voor de Covid-19-uitbraak te ontvangen, moet u verzekerd zijn onder de clausule ‘uitbraken van overdraagbare ziekten’. Zorg ervoor dat u de kwestie met uw tussenpersoon of verzekeringsagent bespreekt om erachter te komen of u gedekt bent.
  • Lagere overheadkosten. Het is belangrijk om te proberen de uitgaven zo snel mogelijk te verminderen terwijl u op zoek bent naar nieuwe inkomstenstromen om de winst te vergroten. Een fine dining restaurant in de VS is tijdelijk gesloten en heeft is verder gegaan als drive-through hamburgertent. Noodzaak, zoals het gezegde luidt, is de moeder van alle uitvindingen. Spreek waar mogelijk met leveranciers over het herschikken of uitstellen van betalingen om de cashflow te helpen. Dit is een goed moment om uw bedrijfskosten nader te beschouwen. Overweegt u om over te stappen naar een goedkopere leverancier, maar bent u er gewoon niet aan toe gekomen? Gebruik de extra tijd die je nu hebt om te kijken naar manieren om de kosten te minimaliseren en je bedrijf te stroomlijnen.
  • Communiceer met uw gasten. Zodra gasten hebben geboekt, moeten ze geen zenuwen krijgen. Het is belangrijk om ze te laten weten dat je om ze geeft door ze sms’jes of e-mails te sturen. U kunt zelfs een stap verder gaan en de telefoon oppakken. Stel ze gerust over de luchtkwaliteit, hygiënemaatregelen of sanitaire procedures die hun zenuwen zullen helpen kalmeren. Onderzoek heeft uitgewezen dat het verlagen van prijzen niet altijd de meest effectieve manier is om in deze situaties meer boekingen te krijgen. Bied ze in plaats daarvan een terugbetaling aan als ze hun reis annuleren. Leg duidelijk uit wat de voorwaarden zijn en hoe ze erom kunnen vragen, zodat ze zich niet in het nauw gedreven voelen.
  • Blijf positief. De toeristenindustrie is veerkrachtig en het is goed om eraan te worden herinnerd dat deze vertraging niet eeuwig zal duren. Hoewel het goed is om voorbereid te zijn op de komende hindernissen, is het ook belangrijk om slim te denken en nu een succesvol herstel te plannen. We beseffen dat het tumultueuze tijden zijn en we wensen alle hoteliers de komende weken en maanden veel succes.