Wat is het verschil tussen een Property Management systeem en een Channel Manager?

27 december 2019 12:45 CET

Het runnen van een horecabedrijf zoals een hotel, B&B of Hostel kan zowel tijdrovend als stressvol wanneer je probeert om alles zelf te doen. Veel Hoteliers hebben hulp van een systeem dat de meeste taken kan verzorgen die ze altijd handmatig hebben gedaan. Misschien heb je ooit overwogen om zelf ook zoiets uit te proberen? In deze blog zullen we de verschillen tussen een Property Management systeem en een Channel Manager uitleggen, zodat het je zoektocht een beetje makkelijker zal maken.

Property Management Systeem

Een Property Management systeem, ook wel PMS genoemd, is een online reserveringssysteem dat zorgt voor de dagelijkse exploitatie van je bedrijf. Een Property Management systeem kan complexe taken uitvoeren, zoals het organiseren van huishouding, het e-mailen van gasten, het accepteren van online boekingen en het afhandelen van betalingen, plus nog veel meer.

Alles wat je nodig hebt om je bedrijf te beheren is nu geautomatiseerd, wat bijna geen papierwerk of dubbele boekingen oplevert, en je hoeft je geen zorgen te maken over het e-mailen van bevestigingen aan gasten omdat het systeem dit voor je doet. Met al die vrije tijd zul je waarschijnlijk moeten beginnen te denken aan het nemen van een hobby of misschien gewoon een welverdiende pauze!

Een PMS maakt het ook mogelijk om directe boekingen via de Online Booking Engine te ontvangen, maar veel Hoteliers willen ook kanalen gebruiken om ervoor te zorgen dat nog meer mensen hun bedrijf vinden. Maar om boekingen van kanalen te ontvangen, heb je nog iets nodig…

Channel Manager

Laten we beginnen bij het begin: wat is een kanaal?

Een kanaal is een website waar hoteliers hun Hotel, B&B of Hostel kunnen plaatsen zodat mensen ze online kunnen boeken. Enkele populaire kanalen waarvan je waarschijnlijk hebt gehoord zijn Booking.com, Hotels.com en Expedia.

Als je een website hebt dan moet je ervoor zorgen dat je beschikbaarheid wordt bijgewerkt wanneer boekingen worden gedaan via de kanalen want anders loop je het risico om overboekingen te krijgen. En als je verbonden wilt zijn met een of meerdere kanalen dan moet jouw PMS communiceren met deze kanalen om ervoor te zorgen dat dit gebeurt. Dit is waar een Channel Manager om de hoek komt kijken.

Een Channel Manager ontvangt de boeking en laat andere verbonden kanalen weten dat een kamer is geboekt en niet meer beschikbaar is. Als het is geïntegreerd met uw PMS zal het ook de beschikbaarheid van uw website updaten.

Sirvoy PMS heeft een ingebouwde Channel Manager met een tweeweg-integratie, wat betekent dat als u een boeking via een kanaal ontvangt, deze zal worden weergegeven als niet beschikbaar op uw website, en als u een boeking via uw website ontvangt, zal deze worden weergegeven als niet beschikbaar op de boeking channel manager. Mooi systeem toch!

We horen altijd verhalen van onze klanten over de hoeveelheid tijd en stress die ze hebben bespaard met behulp van een Channel Manager. Hier zijn slechts enkele citaten van enkele van onze gelukkige klanten:

Ik had nog nooit een Channel Manager geprobeerd. Hoe heb ik ooit ZONDER kunnen doen?? ~ Marcella

Sirvoy is een zeer intuïtief systeem om te gebruiken en vereist minimale training in vergelijking met andere systemen. De prijs is heel redelijk en het is gemakkelijk te integreren met zowel onze eigen verkoopkanalen en die van onze partners. ~ Simon

Alle kanalen zijn met ons verbonden en worden bijgewerkt na elke boeking of wijziging die door ons of onze klanten is gemaakt. Geen dubbele boekingen meer ~ Viktor

Sirvoy is voor mij een onmisbaar wapen geworden. Hoewel ons hotel slechts vijf kamers heeft, zou het gemakkelijk zijn om overboekingen te krijgen als we Sirvoy niet hadden. ~ Lourdes

Als je meer informatie wilt over Channel managers, Bekijk dan onze blog, Hoe u de juiste channel manager voor uw bedrijf kiest.

Gebruik ze samen

Samengevat: Een PMS en een Channel Manager hebben een verschillend doel en ook zeer verschillende rollen, maar om je tijd en omzet te maximaliseren, is het het beste om ze allebei te gebruiken.

Het wordt aanbevolen dat je een PMS gebruikt die de mogelijkheid heeft om een Channel Manager te gebruiken zodat je niet twee verschillende systemen hoeft te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat alles in het boekingsproces geautomatiseerd is en naadloos werkt tussen het kanaal en de website. Ook als je ooit behoefte hebt aan ondersteuning, dan is het altijd handig om slechts met één bedrijf contact te hebben in plaats van met twee.