Interview met Anna Apelqvist, Kivikstrand Hotell

Richting de zee, omgeven door appelboomgaarden ligt het charmante plaatsje Kivik – een

Sloping towards the sea, and surrounded by apple orchards, lies charming Kivik – een zomerse idylle in Österlen, in het zuiden van Zweden. Aan de promenade ontmoette we Anna Apelquist die, samen met haar man, het Kivikstrand Hotel runt. De lente zit in de lucht en met de zomer in aantocht komt het drukke seizoen er aan. Ze hebben nog veel voor te bereiden, maar Anna neemt graag de tijd om onze vragen te beantwoorden.

Dit schitterende huis is niet altijd een hotel geweest. Hoe is het allemaal begonnen?
We kochten het huis in 2005 en we gebruikten het als een herberg. Stapje voor stapje hebben we de kamers gerenoveerd waarna het voor een tijdje een B&B werd. Uiteindelijk hebben we het naar de standaard voor een hotel weten te brengen, wat ons doel was sinds we begonnen. We hebben nu 13 kamers en 30 bedden. Vier jaar geleden hebben we ook het restaurant geopend.

Wat vond je de grootste uitdaging?
Dit is een industrie waarbij de winst gewoonlijk laag is. Onze grootste uitdaging is het laagseizoen en de moeilijkheid om seizoenspersoneel te vinden. Je verdient al je geld in slechts een paar maanden terwijl je de rest van het jaar bezig bent met voorbereidingen om alles perfect te laten zijn. Het is ook een uitdaging dat regels en wetgeving regelmatig veranderen.

Wat is jullie strategie om zoveel mogelijk boekingen te ontvangen?
Ik gebruik veel sales channels. Dat deed ik al vanaf het allereerste begin. Uiteraard wil je er zoveel mogelijk om je product te kunnen verkopen. Hoe meer verkooppunten, hoe beter! Tegelijkertijd is de website van cruciaal belang. Meer dan 50% van al onze boekingen krijgen we rechtstreeks vanuit onze website en op die manier voorkomen we dat we commissies moeten betalen aan de channels.

Zitten er nadelen aan het gebruik van veel sales channels?
In het begin wel. Toen ik begon met deze te gebruiken had ik veel stress. Ik ging terug naar het gebruik van pen en papier en nam het risico op dubbele boekingen. Ik had een kalender en ik beheerde alles met de hand maar toen ik een goed boekingssysteem vond ging alles veel makkelijker. Ik ben Sirvoy gaan gebruiken in 2016. De stress verdween, ik bespaarde veel tijd en ik kon alle kamers beschikbaar stellen. Toen ik overstapte naar Sirvoy zag ik een directe stijging van 10-15% terwijl ik niet meer bezorgd ben om dubbele boekingen.

Was het moeilijk om met een systeem als Sirvoy te starten en het in te richten?
Helemaal niet! In slechts een paar uurtjes heb je Sirvoy klaar voor gebruik. In 1 of 2 dagen heb je een mooie pagina met goede teksten en plaatjes. Mijn advies is om het goed te proberen en dan gelijk te gaan voor de Pro versie met de channels. Het betaald zich echt uit om daar zoveel mogelijk van te hebben zodat je je producten kunt verkopen. Wees niet bang, het is een simpel systeem. Een 13-jarige kan Sirvoy nog voor je inrichten.

Heb je enig advies voor andere in de toerisme branche?
Ja, iets kleins maar belangrijks. Je leert heel veel door je statistieken te analyseren. In Sirvoy kan ik makkelijk zien hoe en wanneer boekingen binnenkwamen in voorgaande jaren. Dit helpt me om de prijzen effectief aan te passen voor het komende seizoen. Voordat ik Sirvoy gebruikte, kostte me dat een halve dag, nu slechts een paar minuten.
En nog iets. Er zijn mensen die alleen denken aan het beperken van kosten tot het minimum. Laat dat varen en wees dapper.

“Je voelt je zo trots als je ziet en ervaart hoe succesvol je hotel is”, zijn Anna’s laatste woorden voordat ze verder gaat met het treffen van haar voorbereidingen.

En succesvol is het zeker! Het hoogseizoen komt er aan en gasten vanuit de hele wereld zullen de bijzondere atmosfeer hier in Österlen ervaren en genieten van hun verblijf in het schitterende Kivikstrand hotel.

“Een stapje dichter bij de hemel”, is een gezegde in Österlen. Wanneer we terug lopen langs het strand, met bloeiende appelbomen aan onze zijde, is het niet moeilijk om het hier mee eens te zijn.