Hoe word je een Airbnb Superhost

Op dit moment zijn er meer dan vier miljoen vermeldingen op Airbnb en daarom is het redelijk om aan te nemen dat er een aantal accommodaties zijn die niet vallen onder “de meest geboekte Airbnb’s allertijden”. Sommigen ontvangen zelfs niet een enkele boeking iets waarvan we zeker niet willen dat het bij jou gebeurd! Als je merkt dat je ergens helemaal onder aan de enorme lijst van Airbnb-vermeldingen staat, dan hebben we wat eenvoudig toe te passen suggesties voor je die je kunnen helpen om te klimmen naar de top.

De grote vraagstukken aanpakken
Zal ik ooit een boeking binnenkrijgen? Hoe zorg ik ervoor dat ik de eerste boeking ontvang? Wat als niemand mijn accommodatie leuk vind? Dit zijn vragen die door je hoofd kunnen spoken, maar je hoeft niet ongerust te zijn: wij zijn hier om je te helpen!
De Airbnb markt is niet gemakkelijk en het is moeilijk om hier in te beginnen. Bijna iedereen kijkt naar reviews, beoordelingen en naar ervaringen van andere gasten. Maar er zijn een aantal dingen die je kunt doen om boven de massa uit te steken.

Je vermelding
Als eerste, wat is een vermelding (ook wel “listing” genoemd)? De Airbnb vermelding is eenvoudig gezegd het deel waar je al je informatie over je accommodatie vermeld. Dit kan bijvoorbeeld de locatie van je accommodatie zijn, welke diensten je aanbied en welke ruimtes je gasten tot beschikking hebben: gebruiken ze de algemene ruimtes van je eigen huis, krijgen ze een logeerkamer of verhuur je een compleet op zichzelf staande accommodatie?
Wanneer je bezig ben net het opstellen van je vermelding is het belangrijk om deze volledig in te vullen. Laat geen details achterwege waarvan je denkt dat ze er niet toe doen. Dit kunnen kleine details zijn zoals of je een verbanddoos hebt en een brandblusser.

Zorg ervoor dat je dit regelmatig bijwerkt; misschien ben je de eerste keer iets vergeten te vermelden of heb je nieuwe apparatuur of faciliteiten toegevoegd die je aan je omschrijving wilt toevoegen. Hoe meer informatie, hoe beter. Het goede aan deze aanpak is dat je gasten voordat ze gearriveerd zijn een compleet overzicht hebben van wat je wel en niet aanbied. Ze kunnen dan achteraf niet klagen in een online review dat bepaalde zaken niet aanwezig waren omdat dit al blijkt uit je omschrijving.
Vergeet ook niet om heel veel aandacht aan je foto’s te besteden. Maak veel mooie, heldere en informatieve foto’s. Hiermee laat je een goede en blijvende indruk van je accommodatie achter bij potentiële gasten. Deze indruk zal blijven hangen wanneer ze kijken naar andere accommodaties en kan er zo voor zorgen dat ze weer bij je terug komen. Lees hierover meer in een eerder blog artikel dat gaat over het maken van goede foto’s.

Hoeveel moet je vragen?
Airbnb is hier heel duidelijk over: de prijs voor je accommodatie is een beslissing jij maakt. Er is geen goed of fout bedrag. Maar onthoudt dat wanneer je nieuw ben, zonder enige review of beoordeling, je gasten waarschijnlijk niet bij je zullen boeken als je hoge tarieven hanteert.
Sommige mensen maken de fout dat ze teveel geld vragen in het begin omdat ze denken dat ze zo snel geld kunnen verdienen. Echter je bedrijf langzaam maar zeker laten groeien gaat op de langere termijn veel betere resultaten opleveren.

Wanneer je je prijs net onder het gemiddelde bepaald zul je waarschijnlijk meer gasten krijgen om mee te beginnen zodat je een aantal goede reviews kunt verdienen. Daarna kun je kijken of je de prijzen wilt verhogen. Airbnb raad aan om te kijken wat andere verhuurders in je omgeving vragen en dit als een richtlijn aan te houden bij het bepalen van je eigen tarieven.

Je gasten beantwoorden
Bij je vermelding hebben gasten de optie om contact op te nemen met de verhuurder en hen rechtstreeks een bericht te sturen met vragen. Als ze op je antwoord wachten voordat ze de boeking kunnen bevestigen moet je ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk antwoord. Als het lang duurt voordat je reageert, gaan ze waarschijnlijk ergens anders kijken.

Wanneer ze een vraag hebben die je niet direct kunt beantwoorden, laat ze dan in ieder geval weten dat je de vraag hebt gezien en dat je er op terug komt zodra je het antwoord weet. Een snelle reactie zorgt ervoor dat ze je zien als een betrouwbare verhuurder en zal de kans dat ze bij je willen boeken vergroten.

Een thuis
Het moet je doel zijn om je gasten te helpen zich zo goed mogelijk thuis te laten voelen. Hier zijn een paar suggesties.

Investeer in zaken die ervoor zorgen dat je gasten van je houden vanwege je fantastische gastvrijheid. Dit kunnen bijvoorbeeld wat snacks en drankjes in de koelkast zijn. Probeer je te verplaatsen in de positie van je gasten. Als je het zelf altijd heel vervelend vind dat er geen haarconditioner in de badkamer is, zorg er dan voor dat jij het in iedergeval wel hebt! Hou ook in gedachten dat het misschien de eerste keer is voor je gasten dat ze jouw omgeving bezoeken. Het is daarom altijd goed om een informatieblad beschikbaar te hebben. Je kunt daarop aangeven waar de dichtstbijzijnde winkel is, het wachtwoord van je WiFi en wat goede restaurants in de buurt zijn. Plan en tref regelingen voor je gast zodat hij een goede review kan schrijven over zijn verblijf.

Investeer in zaken die ervoor zorgen dat je gasten van je houden vanwege je fantastische gastvrijheid.______

Onder de kop “Je vermelding” hebben we het al even gehad over foto’s. Het is aan te bevelen om zoveel mogelijk foto’s van je accommodatie te plaatsen. Dit zal je gasten een nauwkeurig beeld geven van wat ze kunnen verwachten en hopelijk zorgt het ervoor dat ze geen vervelende verassing krijgen bij aankomst.

Als je een gebruiker van Sirvoy bent en je runt op een Bed & Breakfast of je wil je accommodatie verhuren, dan kun je verbinding maken met Airbnb. Wanneer je een Sirvoy Pro abonnement hebt kun je verbinding met Airbnb en andere channels maken. Zoals altijd: heb je vragen, neem dan gerust contact op met ons 24/7 support team. Ze geven je graag meer informatie.