Interview: James Bishop op de baanbrekende SiteMinder Exchange

28 maart 2019 11:47 CET

Laten we beginnen door je te bedanken dat je dit interview hebt willen doen met Sirvoy. We weten zeker dat de meeste lezers bekend zijn met SiteMinder, maar misschien kun je ons wat over jezelf vertellen en wat je baan inhoud?

Ik begon mijn carrière in de hotelindustrie 20 jaar geleden. Ik ben en blijf dankbaar voor de fantastische introductie die ik heb gehad in het leveren van uitmuntende service tijdens de periode dat ik werd opgeleid in hotels in Groot Brittanië. Ik had echter altijd al een passie voor technologie, dus toen zich er een kans voordeed op dat terrein waarbij ik dit kon combineren met het werken in de tourisme sector, ging ik ervoor. Sindsdien heb ik gewerkt op het vlak van toerisme en technologie bij verschillende bedrijven die PMS, EPOS, CRM en CRS oplossingen bieden. Dit is voor mij de perfecte mix.

In 2012 ben ik deel gaan uitmaken van SiteMinder waar ik de afgelopen 7 jaar bezig ben geweest hoteliers met hun gasten te verbinden via technologie. Tegenwoordig houdt mijn rol in dat ik met technologie partners wereldwijd samenwerk om de vraag naar hotels te vergroten en om de beschikbare connectiviteits oplossingen voor de industrie verder te verbeteren.

Hoeveel hotels wereldwijd zijn er op dit moment bij SiteMinder aangemeld?

Meer dan 30.000.

Wat was het doel van SiteMinder Exchange en hoe hebben jullie gezien dat het zien ontwikkelde sinds de lancering in Juni?

We maakten SiteMinder Exchange om een van de meest beruchte barrières aan te pakken in hotel technologie, en dat is connectiviteit. SiteMinder Exchange is een krachtige maar simpele oplossing die dit probleem voor Hotel Management Systemen (PMS-en), zoals Sirvoy, en hotel applicaties oplost. En we stonden versteld van de reacties en support die we kregen van technology partners en hoteliers. Deze reacties vertellen ons hoe belangrijk dit is.

We begonnen met een paar dozijn gebruikers in Juni, maar ondertussen wordt SiteMinder Exchange gebruikt door meer dan 100 PMS-en en hotel applicaties, variëren van CRM systemen zoals Guestfolio en Revinate, tot verkooptools zoals Oaky, omzetbeheersystemen, zoals Pace en gastfeedback platforms als TrustYou – en er zijn er op dit moment nog veel meer in ontwikkeling

Andere bedrijven maken hubs of marktplaatsen om verschillende systemen die gebruikt worden in de toerisme industrie te kunnen koppelen. Wat maakt SiteMinder Exchange anders?

Hotel applicaties hoeven niet te investeren om te kunnen integreren, integendeel, ze melden zich aan en betalen maandelijks een klein bedrag voor elk hotel die de applicatie met hun PMS wil verbinden. De oplossing is kosteloos voor PMS-en en hotels, wat heel belangrijk is in een industrie welke traditioneel traag is met het aanpassen en gebruiken van nieuwe technologie, uit angst voor risico’s of eenvoudig weg angst voor verandering.

Daarbovenop komt dat verbindingen altijd het hart zijn van wat we doen bij SiteMinder, of het nou gaat om het verbinden van hotels met de online wereld en hun gasten, of om het onderling verbinden van hoteltechnologie- aanbieders en hoteltechnologie- aanbieders met de hotels. Onze rol staat centraal in het hele reisecosysteem. Als we dus kijken naar SiteMinder Exchange, hebben we het geluk dat we onze bestaande relaties met meer dan 250 PMS-en wereldwijd kunnen gebruiken en kunnen leren van de jarenlange ervaring die we hebben opgedaan in het maken van praktische oplossingen om eenvoudiger point-to-point verbindingen te bouwen. Deze positie zorgt ervoor dat we erboven uit steken en dat maakt het ook moeilijk voor anderen om zoiets na te maken.

Welke effecten denk je dat SiteMinder Exchange op de lange termijn zal hebben op de toerisme industrie?

Eenvoudig gesteld, SiteMinder Exchange heeft de integratieblokkade afgebroken waar makers van hotel technologie tegen aanliepen. Door dit te doen heeft het ons allemaal een stap dichter gebracht in het bereiken van ons gezamenlijke doel en dat is hoteliers helpen toegang te krijgen tot een geïntegreerde setup en waardevolle gastinformatie te krijgen die ervoor zorgt dat hun hotels succesvol zijn.

Wat is SiteMinders bedrijfsmotto?

We bestaan om het potentieel van elk hotel uit te laten komen.

…SiteMinder Exchange heeft de integratie barrière afgebroken voor makers van hotel technologie.

Waar zie je de hotel industrie over vijf jaar?

In de komende vijf jaar verwacht ik dat de opkomst van nieuwe spelers op de markt die de status quo aan de top van het online reserveringen segment willen doorbreken, doorgaat. En ik verwacht, of beter gezegd hoop, dat deze pogingen zullen leiden tot het verlagen van de kosten voor hotels aangezien de concurrentie in dit segment zal toenemen.

Ook verwacht ik dat er meer nadruk zal komen op de beleving en persoonlijke benadering van de gasten, met name in het pre-boeking gedeelte en bij het inchecken, en daarmee meer en meer tools voor hotels om hun potentieel te vergroten en beter te kunnen concurreren in het binnenhalen van gasten.

De verdeling van hotel technologie leveranciers zal verder vervagen, zoals al een tijdje aan de gang is, met hoteliers die de mogelijkheid hebben toegang te krijgen tot meerdere applicaties wat een totaaloplossing zal bieden op een enkelvoudig platform. De drang naar het krijgen van gegevens zal hiervandaan alleen toenemen, met name het samenvoegen van data uit de verschillende bronnen in een enkele database, zodat hoteliers de mogelijkheid krijgen om hun gegevens te gebruiken en te kunnen lezen op een manier die vroeger onmogelijk was.

Er zijn veranderingen, bedreigingen en innovaties bezig over het hele hotel-spectrum waarvan ik verwacht dat het nog een korte tijd nodig heeft voordat we de impact hiervan gaan voelen. Kortom, ik kijk uit naar de volgende 5 jaar, naar de kansen en uitdagingen die het zal brengen voor een ieder van ons in deze industrie.

Als een volledig geïntegreerde SiteMinder Premium Partner kan Sirvoy hoteliers waar dan ook helpen om hun kamer distributie beter te beheren en om hun omzet te verhogen.